Yrityksesi Markkinoinnin rakentaja Markkinoinnin tekijä MarkkinointiEnkeli™
Yrityksesi
Markkinoinnin rakentaja Markkinoinnin tekijä MarkkinointiEnkeli™

Apunasi markkinoinnissa

Mistä on pienet kasvavat yritykset tehty?

Kasvavat yritykset on tehty suurista unelmista, suunnitelmista ja tavoitteista. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä resurssit käytetään yleensä ydinliiketoiminnan ohella myyntiin, koska ilman myyntiä ei ole ostajaa. Jos ostajaa ei ole, eikä yrityksen toiminta ole enkelisijoittajien kuumalla listalla, ei liiketoiminta todennäköisesti pyöri pitkään.

Kun panostukset keskittyvät myyntiin ja operatiiviseen toimintaan, jää markkinointi usein altavastaajaksi. Myyntimateriaalit, tuotekuvaukset ja se, mitä yritys edustaa ja mitä se haluaa toiminnallaan saavuttaa, jäävät sekaisiksi tai epäselviksi. Myyntikään ei toimi täydellä teholla, koska se kärsii uskottavuudesta ja selkeyden puutteesta.

Markkinointi tuo parhaimmillaan asiakkaita jopa ilman aktiivista myyntiä, mutta liiketoiminnan kannalta paras tulos saavutetaan aktiivisen markkinoinnin ja myynnin yhdistelmällä. Hyvä markkinointi tukee myyntiä ja luo yritykselle uskottavuutta, tunnettuutta ja haluttavuutta.

Markkinointi on kuitenkin monelle yritykselle haastava laji. Asiaa ei helpota, ettei markkinoinnin osaamista välttämättä yrityksessä ole, markkinoinnin ostamisen osaamisesta puhumattakaan. Parhaimmillaan markkinointi on kuitenkin sisäänrakennettu osa liiketoimintaa.

Monet kasvua ja menestystä hakevat yritykset etsivät avukseen yritysenkeleitä tai enkelisijoittajia. Samalla tavalla yrityksesi voi hakea myös apua markkinoinnissa. Siksi Gooder – yrityksesi MarkkinointiEnkeli™ on perustettu.

Jos tarvitset apua yrityksesi markkinoinnin rakentamisessa, suunnittelussa, johtamisessa, strategiassa tai ihan konkreettisessa tekemisessä, ota yhteyttä.

GOODER – Sitoutunut samoihin tavoitteisiin

Jos yritys ei tuota, yrittäjä ei syö. Miksi kukaan muukaan?

Yrittäminen on epävarma laji. Täydellinen tuote tai palvelukaan ei aina varmista sitä, että yrityksestä tulee menestys, yrittäjä saa elantonsa ja työntekijät palkkansa. Silti myynnin ohella myös markkinointiin pitäisi panostaa. Gooder on pienten ja keskisuurten yritysten markkinoinnin neuvontaan, auttamiseen ja rakentamiseen keskittynyt tekijä. Se on pitkän kokemuksen omaava markkinointi- ja mainostoimistoista riippumaton toimija, joka luo yrityksesi markkinoinnin niin tehokkaasti kuin osaa. Joskus kannattaa tehdä digitaalista, joskus taas ei. Joskus kannattaa tehdä itse ja joskus on hyvä tietää, mistä palvelu tai mainostila on järkevintä ostaa. Gooder ei tienaa, jos yrityksesi ei menesty. Gooder ei nosta yrityksestäsi palkkaa tai lähetä laskua. Mutta hei, eihän ilmaisia lounaita ole? Ei niin, mutta toimintamalli voi olla sellainen, jossa riski markkinoinnin toteutuksesta ja toteutuksen kustannuksista on Gooderilla. Tai ainakin osittain, sillä lopulta yrityksen omistaja tai omistajat kantavat aina riskin yrityksen menestymisestä ja markkinoinnin mediaostoihin, järjestelmiin ja ympäristöihin käytettävät kulut päättää yrittäjä tai yrityksen johto. Gooderilla on kaksi mahdollista toimintatapaa:
  • Osakkuus yrityksessä – riippuen laajuudesta, jolla Gooder rakentaa, suunnittelee ja tekee yrityksesi markkinointia, voidaan sopia osuus, jolla Gooder tulee mukaan yrityksen osakkaaksi. Tämä toimintamalli on yritykselle paras, koska se takaa sitoutumisen yrityksen toimintaan täysipainoisesti. Tällainen malli on pidemmän aikavälin sitoutuminen, ja niitä voi olla vain rajoitettu määrä – toimi siis nopeasti, jos tämä malli kiinnostaa.
  • Tuloksen tai tavoitteen toteutumiseen perustuva palkkio – sovitaan yhdessä tuottotavoite tai markkinoinnille/myynnille asetettu tavoite sekä siihen perustuva palkkio. Jos tavoitetta tai tulosta ei saavuteta, palkkio jää toteutumatta. Tavoitteen pitää luonnollisesti olla sellainen, että sen toteutuminen on mahdollista, jos yritys, markkinointi ja sen työntekijät onnistuvat. Tällainen malli on mahdollista lyhyemmillä aikajaksoilla, mutta kuitenkin siten, että aikajakso on vähintään 6 kuukautta.

Kumpikin malli vaatii paljon sitoutumista – sekä yritykseltä että Gooderilta. Ne kuitenkin varmistavat sen, että kumpikin osapuoli on mukana tosissaan, vaikkei totinen tarvitsekaan olla. Jos sitoutuminen tuntuu liian rankalta, voidaan aina toteuttaa jokin markkinointiin liittyvä asia yhdessä sovitulla kiinteällä hinnalla. Se ei kuitenkaan ole Gooderille mahdollinen jatkuva toimintamalli vaan kyseessä on tällöin enemmänkin testi siitä, mihin Gooder kykenee.

Vastinetta rahoille

Kuka on Gooder?

Nimeni on Jari Lindholm. Asun Lempäälässä ja toimin päivätyössäni menestyvän kasvuyrityksen markkinointijohtajana. Gooder on tapa, jolla voin tehdä lisää sitä, missä olen hyvä ja millä voin auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään. Olen aiemmin ollut yrittäjä ja toiminut kauan markkinoinnin parissa sekä asiakkaana että markkinointitoimiston tuotannon johtajana ja toiminnan kehittäjänä. Tiedän, mitä mediasta, mainonnasta ja markkinoinnin toteuttamisesta kannattaa maksaa. Olen myös nähnyt, miten markkinoinnista tietämättömiä, oman liiketoimintansa täydellisesti osaavia yrittäjiä viedään markkinoinnin osalta taitavien puhujien ja myyjien toimesta kuin pässiä narussa, eikä taustalla ole todellista osaamista ja tavoitetta saada asiakkaalle tuloksia vaan maksimoida oma liiketoiminnan tuotto. Alalla on tällaisten toimijoiden lisäksi myös paljon todella hyviä, rehellisiä ja oikeasti asiansa osaavia tekijöitä. Se, keitä nämä ovat, selviää yleensä vain kokemuksen kautta.

Olen toiminut markkinoinnin tehtävissä jo yli 20 vuotta tekijänä, suunnittelijana ja johtajana. Pitkä kokemus perinteisten markkinoinnin keinojen ja viimeisimpien digitaalisen markkinoinnin tekniikoiden ja ympäristöjen hyödyntämisestä varmistaa, että osaaminen ja ymmärrys on riittävän laajaa. Uusin ja kiiltävin ei aina ole paras tapa, joskus taas on. Olen tehnyt markkinointia lähes nollabudjetilla ja enimmillään käyttänyt markkinointiin yli 5 miljoonaa euroa vuodessa. Asiakaskohderyhmät ovat olleet sekä kuluttajia (B2C) että yrityspäättäjiä (B2B).

Markkinointi, kuten kaikki muukin yritystoiminta, perustuu lopulta luottamukseen. Olen toiminut markkinoinnissa pitkään, mutta minua on aina vaivannut se, että suomalaisen kansantalouden perusta, pienet ja keskisuuret yritykset ja yrittäjät, eivät saa osaavaa apua markkinointiin, eivät uskalla kysyä tai eivät tiedä mikä erottaa pätevän tekijän niistä, joilla on iso ääni mutta vähän osaamista.

Haluan siksi auttaa juuri näitä yrityksiä ja yrittäjiä tekemään parempaa ja hyödyllisempää markkinointia, joka kasvattaa yritystä ja lisää hyvinvointia. Ota yhteyttä, tehdään yhdessä yrityksestäsi menestystarina.

Voit tutustua tarkemmin minuun, osaamiseeni ja työhistoriaani LinkedInissä.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.