Mainonta verkossa

Miten verkkomainonta toimii?

Verkossa on useita erilaisia mainosympäristöjä. Niillä on erilaisia käyttötarkoituksia ja niissä toimivat hyvin erilaiset mainossisällöt ja mainostyypit. Yksi mainostyyppi sopii paremmin pitkäaikaiseen asiakas- ja vierailijamäärien kasvattamiseen kun taas toinen toimii lyhyenä kampanjana paremmin. Erilaisia mainostyyppejä ja tapoja hyödyntää niitä on lukuisia, ja sekä mainosympäristöt että mainostyypit kehittyvät jatkuvasti. Gooder auttaa sinua valitsemaan yrityksellesi parhaat ja sopivimmat vaihtoehdot.

Google Ads

Suurin, ja ehkä myös kaunein ja tehokkain mainosympäristö on Google Ads, entiseltä nimeltään Google Adwords. Google Ads -mainosympäristössä hallitaan kaikkea Googlen omassa verkostossa ja yhteistyökumppanien verkossa tapahtuvaa mainontaa. Ympäristö on kehittynyt jatkuvasti enemmän tekoäly- ja automaatio-ohjatuksi, ja usein onnistunut mainonta on enemmän kiinni ympäristön hallinnasta kuin luovasta mainoksesta. Google Ads -ympäristössä voidaan tehdä:

  • Hakusanamainontaa, joka näkyy Googlen hakutulosten yhteydessä
  • Bannerimainontaa (Display-mainontaa), joka näkyy Googlen omilla ja Googlen kumppanien verkkosivuilla – kumppaniverkostoon kuuluu miljoonia sivustoja ja myös suomalaisia suuria sivustoja
  • Videomainontaa YouTube-palvelussa ja/tai Googlen kumppanisivustoilla

Google Ads taipuu todella monenlaisiin mainonnan strategioihin, mutta olen koonnut alle oleellisia, joista kannattaa aloittaa ennen kuin menee syvään päähän. Keep it simple.

Hakusanamainonta

Google Adsin hakusanamainonta sopii pitkäaikaiseen kävijämäärän kasvattamiseen ja niiden asiakkaiden tavoittamiseen, jotka tietävät jo tuotteesta tai palvelusta (ei välttämättä sinun yrityksesi), ja etsivät siitä tietoa. Tai heillä on ongelma, johon he etsivät vastausta. Hakusanamainonta toimii sitä paremmin, mitä paremmassa kunnossa verkkosivuston sisällöt ovat. Sisältöön kannattaakin panostaa ensin, ja sitten tukea löydettävyyttä jatkuvalla hakusanamainonnalla.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Google Ads -mainostilin perustamisen ja adaptoituvan hakusanakampanjan yleisimmillä, yrityksellesi kaupallisilla hakusanoilla.

Kertakustannus, 690 €

Jos yritykselläsi ei ole Google Ads -tiliä, aloituspaketti sisältää sen avaamisen. Lisäksi toteutetaan Googlen muokkautuvaan hakusanamainontaan perustuva hakusanakampanja, joka tukee verkkosivustosi luonnollista kävijä-/asiakasliikennettä.

Ylläpitopaketti, 40 € / kk

12 kk sopimus, yhteensä 480 €.
Sisältää:
  • Google Ads -mainostilin hallinta
  • Virhetilanteisiin reagointi
  • Tulosten raportointi 6 kk välein
  • Kampanjan kuntotarkastus 2 kertaa vuodessa (sisältää nopeat korjaustoimenpiteet, max. ½ h per tarkastus)

Veloitetaan kauden alussa

Ylläpito ei ole pakollinen, mutta sillä voit varmistaa, että tilisi virhetilanteisiin reagoidaan ja kampanjan toimivuus tarkastetaan 4 kk ja 8 kk kohdalla.

Voit myös hoitaa tilisi ylläpidon itse, mikäli perehdyt Google Ads -ympäristöön.

Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain, ei lisäkuluja).

Banneri/Display -mainonta

Google Adsin bannerimainonta sopii sekä pitkäaikaiseen tunnettuuden kasvattamiseen, että lyhyempiin, esim. 1 kuukauden mittaisiin kampanjoihin (kesäkampanja, syyskampanja, joulukampanja, jne.). Bannerimainonnan toimivuus ei ole samalla tavalla riippuvainen verkkosivuston sisällön laadusta, mutta toki on aika oleellista, että asiakas löytää sivuilta sen, mitä bannerissa mainostetaan. Valitse jatkuva mainonta, kampanjamainonta tai molemmat. Itse suosin mallia, jossa perusnäkyvyyttä kasvatetaan pienemmällä mainospanostuksella jatkuvasti ja ajoittain kasvatetaan myyntiä kuukausi- tai kausikampanjoilla.

Aloituspaketti, 690 €

Sisältää Google Ads -mainostilin perustamisen ja adaptoituvan mainosbannerikampanjan tai 6 eri kokoista banneria, joilla mainostetaan yritystä tai jatkuvasti saatavilla olevia palveluita tai tuotteita.

Kertakustannus, 690 €

Jos yritykselläsi ei ole Google Ads -tiliä, aloituspaketti sisältää sen avaamisen. Lisäksi toteutetaan Googlen muokkautuvaan bannerimainontaan perustuva jatkuva kampanja, joka tukee verkkosivustosi luonnollista kävijä-/asiakasliikennettä ja yrityksen, palvelun tai tuotteen tunnettuutta.

Ylläpitopaketti, 40 € / kk

12 kk sopimus, yhteensä 480 €.
Sisältää:
  • Google Ads -mainostilin hallinta
  • Virhetilanteisiin reagointi
  • Tulosten raportointi 6 kk välein
  • Kampanjan kuntotarkastus 2 kertaa vuodessa (sisältää nopeat korjaustoimenpiteet, max. ½ h per tarkastus)

Veloitetaan kauden alussa

Ylläpito ei ole pakollinen, mutta sillä voit varmistaa, että tilisi virhetilanteisiin reagoidaan ja kampanjan toimivuus tarkastetaan 4 kk ja 8 kk kohdalla.

Voit myös hoitaa tilisi ylläpidon itse, mikäli perehdyt Google Ads -ympäristöön.

Yksittäinen kampanja, 490 €

Olemassa olevalle Google Ads -tilille.
Sisältää:
  • Yksi kampanjamateriaali, kohdistus ja ajastus
  • Adaptoituva mainosbannerikampanja tai 6 eri kokoista banneria
  • Tulosten raportointi kampanjan päätyttyä

Kertakustannus, 490 €

Kampanjan kestoksi suosittelen vähintään 1 kuukautta ja enintään 3 kuukautta. Jos kampanjaan tulee virhetilanne, se korjataan. Sisältöön tehtävät muokkaukset ovat sama asia kuin uuden kampanjan toteutus, ja tällöin kampanjan rakennus veloitetaan uudelleen. Kun kampanja on päättynyt, saat raportin sen tuloksista.

Google veloittaa mainoskulut sovitun panostuksen mukaan asiakkaan luottokortilta (kuukausittain, ei lisäkuluja).

Videomainonta YouTubessa tai sivustoverkostossa

Videomainonnan toteuttaminen YouTubessa ja sivustoverkostossa on hieman monimuotoisempi ja haastavampi kokonaisuus. Muttei toki mahdotonta. Videomainontaan tarvitaan kuitenkin olemassa oleva tai erikseen toteutettava video. Siksi en ole tehnyt videomainonnalle erillisiä paketteja, vaan mieluummin keskustelen ensin tarkemmin siitä, mitä haluaisit videomainonnalla saavuttaa. Ota siis yhteyttä.

Facebook ja Instagram -mainonta

Olen pyrkinyt rakentamaan verkkosivupaketit mahdollisimman selkeiksi ja ymmärrettäviksi. Valmiit palikat eivät silti välttämättä aina osu sinun yrityksesi tarpeisiin. Jos et löydä yrityksellesi sopivaa pakettia alta, ota yhteyttä ja kerro tarpeesi.

S-koko, 490 € + ylläpito

Niin sanottu ländäri, eli laskeutumissivu. Tätä voidaan käyttää yrityksen, tuotteen tai palvelun lyhyeen esittelyyn. Sopii esim. mainoskampanjalle, jolle tehdään mainontaa Googlessa, Facebookissa tai Instagramissa.

Voi myöhemmin laajentaa suuremmaksi sivustoksi.

Rakennus, 490 €

Ylläpitokulu 15 € / kk, 180 € / vuosi. Ylläpitokulu sisältää palvelintilan, julkaisualustan, teeman ja editorin, verkko-osoitteen sekä 10 sähköpostilaatikkoa 12 kk ajaksi.

Kun sivu on toteutettu, pystyt itse lisäämään sivulle sisältöä ja muokkaamaan olemassa olevia sisältöjä.
Tilaa

Yksinkertainen on kaunista. Tämä paketti sisältää vain oleellisen, eikä mitään muuta:

  • 1 sivu
  • Yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi sisällöllä ja ulkoasulla
  • Yhteydenottolomake
  • Helppokäyttöinen sivueditori
  • Ylläpito, muokkaus- ja hallintatunnukset
  • 10 sähköpostiosoitetta
  • Verkko-osoite (voidaan käyttää myös vanhaa osoitetta)

Sopii pienelle yritykselle tai kampanjakäyttöön.

M-koko, 990 € + ylläpito

Pienen yrityksen perussivusto. Tätä voidaan käyttää yrityksen ja sen palveluvalikoiman tai pienen tuotevalikoiman esittelyyn.

Voi myöhemmin laajentaa suuremmaksi sivustoksi.

Rakennus, 990 €

Ylläpitokulu 20 € / kk, 240 € / vuosi. Ylläpitokulu sisältää palvelintilan, julkaisualustan, teeman ja editorin, verkko-osoitteen sekä 10 sähköpostilaatikkoa 12 kk ajaksi.

Kun sivu on toteutettu, pystyt itse lisäämään sivulle sisältöä ja muokkaamaan olemassa olevia sisältöjä.
Tilaa

Pienen yrityksen syömähammas, joka on helppo laajentaa kokonaiseksi purukalustoksi:

  • Enintään 10 sivun kokonaisuus, valikko ja sivurakenne
  • Yrityksesi, palvelujen ja tuotteiden esittelyllä ja ulkoasulla
  • Ajankohtaista -tiedotepalsta, jota voit itse helposti päivittää
  • Yhteydenottolomake
  • Sosiaalisen median painikkeet ja linkit
  • Helppokäyttöinen sivueditori
  • Ylläpito, muokkaus- ja hallintatunnukset
  • 10 sähköpostiosoitetta
  • Verkko-osoite (voidaan käyttää myös vanhaa osoitetta)
 
Sopii pienelle yritykselle. Voi sisältää erillisiä kampanjasivuja.

L-koko, 1590 € + ylläpito

Keskisuuren yrityksen perussivusto. Tätä voidaan käyttää yrityksen ja sen palvelutarjonnan sekä tapahtumien ja ajankohtaisten asioiden viestintään.

Suurin Gooderin tuottama pakettisivusto.

Rakennus, 1590 €

Ylläpitokulu 30-50 € / kk, 360-600 € / vuosi. Ylläpitokulu sisältää palvelintilan, julkaisualustan, teeman ja editorin, verkko-osoitteen sekä 20 sähköpostilaatikkoa 12 kk ajaksi.

Kun tilaat tämän kokonaisuuden, olen sinuun yhteydessä ja kartoitan, kuinka paljon palvelimelta ja kokonaisuudelta vaaditaan potkua.
Tilaa

Sivusto, jolla pärjää pitkälle ja jonka päälle voi laajentaa suurempiakin kokonaisuuksia:

  • Enintään 20 staattista, muokattavaa sivua
  • Valikot ja sivuston skaalautuva rakenne
  • Yrityksesi, palvelujen ja tuotteiden esittelyllä ja ulkoasulla
  • Enintään 3 erilaista julkaisupalstaa, esim. uutis-, referenssi-, blogi-, tapahtuma-, tarjous- tai yhteystietopalstat
  • Yhteydenottolomake
  • Sosiaalisen median painikkeet ja linkit
  • Helppokäyttöinen sivueditori
  • Ylläpito, muokkaus- ja hallintatunnukset
  • 20 sähköpostiosoitetta
  • Verkko-osoite (voidaan käyttää myös vanhaa osoitetta)
 
Sopii pienelle tai keskisuurelle yritykselle. Voi sisältää erillisiä useita erilaisia sivuja ja yksinkertaisia toiminnallisuuksia, kuten blogijulkaisuja, kalustoesittelyitä, mainostettavia autoja, asuntoja, tms. Tai vaikkapa kuvauksia referensseistä ja toteutetuista projekteista. Näitä varten luodaan sivupohja ja listausnäkymä, johon uusia tietoja on helppo lisätä, muokata ja poistaa.

Miten verkkosivut rakennetaan?

Verkkosivusto rakennetaan kerran, mutta sitä ylläpidetään ja se on saatavilla jatkuvasti 24/7/365. Rakennus ja uusien osien toteutus ovat kertatoimenpiteitä, mutta ylläpitokustannus koostuu palvelintilasta, julkaisualustasta, teemasta/editorista ja verkko-osoitteesta:

1. Palvelintila

Verkkosivut tarvitsevat tilan, johon sivusto rakennetaan. Käytännössä tämä on palvelintietokoneella sijaitseva kansio, jolla sijaitseviin tiedostoihin on pääsy internetistä.

2. Julkaisualusta

Julkaisualusta, CMS (Content Management System), on pohja, joka auttaa sivuston toteuttamisessa ja sisältää tiedostot ja tietokannan, jossa sivuston sisällöt ovat.

3. Teema ja editori

Teema on ryhmä koodia, tiedostoja ja koodia, joka määrittelee, miltä sivusto näyttää ja millainen sen ulkoasun rakenne on. Teema voi sisältää myös kehittyneemmän editorin, joka auttaa sivuston muokkaamisessa.

4. Verkko-osoite

Verkko-osoite, eli domain, on selaimelle kirjoitettava osoite, jolla asiakkaat löytävät sivuston internetistä. Verkko-osoite on usein yrityksen nimi lisättynä verkko-osoitteen päätteellä (.fi, .com).

Verkkosivun rakentaminen tapahtuu siten, että ensin hankitaan palvelintila, asennetaan sille julkaisualusta (esim. WordPress), julkaisualustalle asennetaan teema ja editori, ja lisäksi rekisteröidään verkko-osoite, jolla sivustolle pääsee. Sen jälkeen suunnitellaan ja koostetaan verkkosivu ulkoasuineen ja sisältöineen.

5. Suunnittelu

Suunnitellaan sivuston rakenne, visuaalinen ulkoasu ja toiminnallisuudet.

6. Toteutus

Koostetaan sisältö, toteutetaan elementit ja toiminnallisuudet.

7. Esikatselu ja hyväksyntä

Näet, miltä suunniteltu sivusto näyttää ja sille voidaan tehdä korjauksia ja muutoksia.

8. Julkaisu

Sivusto julkaistaan ja se on asiakkaidesi käytössä.

Kun verkkosivusto on rakennettu ja julkaistu, siirrytään ylläpitovaiheeseen. Sivustoa pitää aika ajoin päivittää tietoturvan varmistamiseksi ja sillä käytettyjä elementtejä ja sisältöjä pitää päivittää. Palvelintila, verkko-osoite ja jotkin sivustolla käytetyt editorit tai erikseen ostetut toiminnot veloitetaan yleensä vuosittain (12 kk jaksoissa). Näet ylläpidon hinnan verkkosivupakettien kuvausten ja hintojen yhteydessä.

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä ja tallentaa sivustoon liittyvää selaustietoa. Klikkaamalla "Ymmärrän" tai jatkamalla sivuston selaamista hyväksyt sivuston käyttöehdot, evästeet ja selaustiedon hyödyntämisen.